fredag 14 november 2008

Tidsbristens psykologi



Alla har inte tid att blogga lika mycket som min goda kamrat Isabella Löwengrip. Sannerligen inte jag och det grämer mig periodvis något fruktansvärt. Jag pratade med Isabella, när vi sågs här om dagen i samband med en teve inspelning, om att det måste kännas angstigt att inse att man, från att ha gjort något otvingat som man tycker är kul, helt plötsligt MÅSTE blogga för annars blir folk besvikna och affärerna sviker. Ett mer påtagligt exempel på när hobbyn blir arbete kan jag inte komma på. Nu handlar inte den här bloggen om bloggar egentligen utan om att göra karriär inom media. I Bellas fall är det i och för sig en ganska väsentlig del av hennes mediakarriär så helt ovidkommande är det inte. Precis på det sätt som jag upplever att jag inte har tid att underhålla den här bloggen tillräkligt mycket, precis så upplever vi hela våra liv att det är något som vi inte hinner med riktigt. Känner ni igen det. Jag brukar dela in de saker jag inte känner att jag hinner med i två kategorier. Roliga saker som jag inte har tid till och tråkiga saker som jag inte har tid till. De tråkiga är jobbigast så klart. Här handlar det ju om att inte tveka utan bara göra. Rensa hjärnan från allt annat och gå in totalt i vad du gör. Ofta är det ju på bekostnad av något som vi hellre skulle vilja ägna oss åt som vi gör tråkiga saker. Då brukar jag tänka det är en lyx att ha en massa roliga saker som ligger och väntar på en. Jag säger till min fru att vi är lyckligt lottade som har så många roliga saker att se fram emot att vi inte hinner med allt skoj. Mediabranschen i den form som jag lärt känna bjuder på en bizarr mix av känslan av att vara överflödig och uttråkad och sekunden senare dränkt i arbete, ansvar och bekräftelse. Det är väldigt uttömmande för psyket att kastas mellan dessa ytterligheter hela tiden. Man blir tröttare av det än att leverera på topp hela tiden tror jag. Det behövs alltså metoder för att lära sig att hantera detta och i den bästa av världar, lära sig att hela tiden leverera på topp, även om det inte finns något att leverera. Detta skall jag återkomma till i nästa inlägg.

Inga kommentarer: