tisdag 28 oktober 2008

Den jag älskar älskar jag


















Här kommer ett särdeles spontant inlägg på grund av bilden ni ser framför er. Den föreställer en så kallad whiteboard i ett av de större mötesrummen på produktionsbolaget Meter film och television AB som bland annat producerar IDOL. Någon har gjort det som jag på många sätt har för avsikt att göra med den här bloggen (som skall bli en bok), nämligen krafsa ned receptet på framgång en gång för alla. Hur skapar man succé i tevebranschen? Någon glömde sudda och nu sitter vi här med svaret framför oss som en medial pandoralåda. Bilden är ju en smula otydlig så jag betar igenom betydelsen av det vi kan se framför oss.
Inringat och understruket i överkant ser vi rubriken. Hur gör man TV. Detta är frågan. Sedan radar vi upp svaret i listform. "Casting - Ska va bra". Casting är namnet för en ganska absurd sport som går ut på att man ska stå med fiskespö på land och sikta på olika saker med draget. Det är också benämningen på att värva deltagare till ett teveprogram. Hitta rätt karaktärer eller skådespelare till det som skall spelas in. Sedan kommer "förproduktion - före själva produktionen". Meningen i sig är ju ungefär lika kaka på kakig som Sannes gamla danska hitlåt "den jeg elskar, elskar jeg!" Vi förstog första gången så att säga. Det mesta som kan rubriceras som solitt tevekneg döljs dock inom denna term så det är inget man kan hoppa över. "Inspelning - Nu kör vi". Det syns dåligt på grund av den reflekterande blixten men så står det. Jag tolkar detta som ett sätt att peppa samtidigt som det ju otvivelakigt handlar om en förklädd varning. När produktionen väl sätter igång är det åt helvete för sent att försöka ändra på något. "Efterbearbetning - I redigering". Här ska de hittills oåterkallerliga misstagen putsas bort av en nikotinspäckad redigerare. Folk från olika intresseläger skola komma in och hänga över stackarens axel och säga motsägelsefulla saker till snuset är slut. "Personal - rätt man på rätt plats." Detta är väl egentligen lite av en självklarhet i de flesta branscher, så även i the making of teve-succé. "Budget - tänk plånbok." Redan på denna introduktionsnivå etablerar man alltså det som kromkorven många gånger tagit upp, "det finns aldrig någon budget!" Jag utgår ifrån att denna whiteboard har använts av någon som haft på dagordningen att briefa några prao-elever som aldrig satt foten i en teveproduktion. Det är skrämmande att man redan här börjar prata plånbok som om man ville plantera ett dåligt förhandlingsläge om de mot förmodan skulle komma tillbaka och söka jobb i framtiden. Den sista och mycket kryptiska ingrediensen "övriga frågor" måste vi anta står för allt det där som ingen människa riktigt kan ta på. Kemin, magin, slumpen, turen, vansinnet och skitkorvsputsningens kvalité i alla led av produktionen. Självklart stod det inte "efterbearbetning - bajskorven putsas till krom". Praoeleverna hade fått för konstiga tankar i sina förväntansfulla skallar. Dom hade precis lärt sig hur man skapar succé inom mediabranschen men blivit snuvade på den viktigaste pusselbiten. Konsten att putsa en bajskorv blank. Låt oss innerligt hoppas att dom är trogna läsare av denna blogg som skall bli en bok.

Inga kommentarer: