måndag 13 oktober 2008

Hur blir ett program beställt?

Jag pratade med min fru som av naturliga orsaker är ganska insatt i detta skrivprojekt men som aldrig själv arbetat i mediabranschen. Hon berättade att hon fortfarande inte riktigt förstod hur det går till när ett teveprogram blir beställt. Jag flikar därför in även er kära läsare och försöker reda ut begreppen en gång för alla.
Inledningsvis, programformat är något fruktansvärt luddigt men det finns några nyckelspelare och alternativa tillvägagångssätt när ett programformat förvandlas till teve.
Kanalen är den tveklöst mäktigaste faktorn. Dom har fullkomlig vetorätt när det kommer till vad som skall släppas in i tablån och varför. Dom har en sak för ögonen. Pengar. Det optimala programmet skall, som jag redan varit inne på, attrahera så många som det bara går av kanalens förnämsta tittare. Alltså inte vilka tittare som helst utan de tittare som annonsörerna vill nå med sitt budskap. Här kan du, om du inte redan känner till, det läsa unga, köpstarka och konsumtionsfixerade människor. Det finns även ett kriterium till. Annonsörerna måste vilja bli associerade med programmet. Under BIG BROTHERs storhetsdagar var tittningen hysterisk. Varje kanals dröm kan man tro. Dessvärre visade det sig att många annonsörer, duschkabiner, sängar och lättöl för att nämna några, inte ville synas i ett sammanhang där puckon runkade i duschen, guppade under täcket och hällde öl på packade brudars silikonbröst. Tittarna kan vara hur många dom vill men dom är inte värda koskit för kanalen om dom inte går att sälja reklam på. Kanalen vill alltså ha ett program som står för sunda värderingar och en klanderfri moral och som attraherar såväl varumärken som enorma summor tittare. Kan du ur arslet på en stork dra fram tio program som motsvarar detta och som sänts i någon av de kommersiella kanalerna de senaste fem åren ska du få en flaska pommac av mig.
När vi nu konstaterat vad kanalen vill ha kan vi titta på hur dom brukar bära sig åt för att få det. Kikar vi på dom mest uppenbara formaten som faktiskt motsvarar kanalens våtaste önskningar så handlar det mycket ofta om utländska format som köpts in för saftiga pengar. Ett exempel som är aktuellt i skrivande stund heter Dancing on ice, eller stjärnor på is som den svenska produktionen kommit att kallas. Formatet har funnits i England i närmare tio år och vaskats runt i Sverige nästan lika länge. TV4 köpte ganska tidigt rätten att låta producera en svensk version varpå man kontaktade alla stora produktionsbolag med en tydlig förfrågan. Vem av er kan göra det här programmet bäst och med mest lönsamhet. Vid den här tiden jobbade jag på STRIX utvecklingsavdelning och satt med i ett antal möten som rörde programmet. Snacket gick i vida termer om hur man skulle hitta på något som de andra bolagen inte hade tänkt på. Skulle man ha Lotta Engberg som programledare och skulle hon i så fall backas upp av rigorösa mängder pyroteknik. Tydligen satt alla andra bolag på liknande sätt och gaggade om oegentligheter för det tog mer än tre år innan TV4 tog sig för att välja någon. Uppdraget gick till Meter film & television. Troligtvis var det inte för att Meter trollade med knäna och kryddade förlagan som dom fick förtroendet utan istället för att dom med andra produktioner som till exempel IDOL visat att dom har kapacitet att lägga en snygg finish på något som redan bevisligen fungerar.
Ibland är kanalerna inte lika detaljerade i sina beställningar som i fallet med Stjärnor på is. Istället kan det hända att ett mail går ut till de olika produktionsbolagens utvecklingsavdelningar med vagare instruktioner i stil med att TV3 vill ha ett datingprogram i hösttablån. Sedan får dom som vill skriva ett dating-format och försöka övertala kanalen om att just deras program är vad kanalen behöver.
Det sista alternativet består i att programutvecklarna på eget initiativ anhåller om att få komma till kanalen på en pitch. Med sig har dessa jumpaskoprydda män, för dom är oftast män, och har sneakers, en så kallad one pager. En one pager består av en A4 som skall beskriva allt som kan behöva beskrivas. Mer om detta i nästa inlägg!

Inga kommentarer: