torsdag 21 augusti 2008

kort om social struktur

Mediabranschen är ju som alla redan vet proppfull av utvecklingsorigenterade individer som brinner av exibitionism, självhävdelsebehov och som vässar armbågarna med vinkelslip varje morgon. Det är en bransch som många drömmer om och av just den anledningen en bransch som är tuff att lyckas i. De allra flesta som börjar jobba med media gör det från botten. Branschen har alltid varit skicklig på att utnyttja sin åtråvärda ställning till att förmå unga lycksökare att jobba sig halvt fördärvade för inga pengar alls. De sista livegna om man så vill. Jag påstår att många företag och produktioner är direkt beroende av dessa villkorslösa slavar för att klara sin ekonomi, särskilt i dessa dagar när ingen längre vill betala för varan. Jag återkommer till det. Troligtvis är det i alla fall den här vägen du kommer att sticka in näsan i branschen om du inte redan är inne. Du kommer att bli så kallad prod as. En prod as, som ju är en förkortning av produktions assistent, gör allt det skitgöra som ingen annan vill ta i eller ägna sig åt. Det betyder dock inte alls att sysslorna är mindre viktiga. Man kan tillexempel få i uppdrag att googla något super tråkigt som skall ligga till grund för ett manus och då är ju resultatets kvalité av yttersta vikt. Man kan ofta få agera som springpojke eller flicka vilket innebär att produktionen vill spara in på budkostnader och istället skicka dig i hyrbil över hela stan. Är du framåt här lär du snabbt känna hela produktionsbolagets eller kanalens kund och kontaktnät, ofta bättre än självaste producenten eller projektledaren. Det är superbra att kunna droppa lines i stil med "Jag kan ta det med Mona på Sony i eftermiddag, jag skall dit med en beta". Du signalerar att du är en socialt presterande individ och det kan jag säga redan nu är den enskilt viktigaste egenskapen man kan besitta om man vill göra karriär. Inget annat är lika viktigt, inte teknisk kunskap, inte betyg, inte meriter, inte din pappas pengar inte dina idéer. Det som kommer att föra dig framåt, uppåt är hur du tar allt du upplever och lär dig och utnyttjar det med din sociala talang för att i slutet på dan framstå som den skönaste liraren som gjort något bra. Det är klart att någon som för tillfället har rykte om sig att vara Sveriges bästa kranfotograf kan vara hur kufig och osocial som helst och fortfarande bada i jobberbjudanden. Och visst, vill du satsa på att slå dig in som specialist och betala långa, svindyra utbildningar för att sedan göra ungefär samma sak i hela ditt yrkesverksamma liv så skall inte jag hindra dig. Den här bloggen riktar sig dock mer mot de som vill halka in lite från sidan och som sedan vill ta sig så långt deras talang räcker oavsett i vilken riktning. Jag har ju jobbat nästan uteslutande med teve så därför är jag mest bekant med hur saker och ting fungerar på produktionsbolag och kanaler som jobbar med just teve. Jag vågar dock påstå att strukturen är ganska snarlik i de flesta medianischer och just strukturen skall jag sniffa lite på i nästa inlägg.

Inga kommentarer: