tisdag 19 augusti 2008

Teorier om teorier

När vi nu kommit så långt in i handlingen att vi definierat uttrycket ”att putsa en bajskorv blank” kan det vara bra att fördjupa sig i några allmänna teorier om kreativitet och karriär. När jag högläste kapitlet om BIG TV för Henke Eriksson så utbrast han, ”det är lustigt, det är omöjligt att avgöra om vi framstår som historiens största idioter eller två genier!” Han var ju trots allt på plats men jag förstår ändå hans reaktion. Omständigheterna tvingade oss att tänka i fullständigt abstrakta banor som inte alltid eller snarare rätt sällan stämde överens med våra normala krav på kvalité och konsekvens. Somliga anser att kreativitet endast är en mycket långsam vidareutveckling av redan kända komponenter och att vi rent genetiskt är konstruerade för att ta små, säkra myrsteg framåt i utvecklingen. Lägg till detta den gamla klyschan ”nöden är uppfinningsrikedomens moder” så förstår du att kreativ utveckling är beroende av osäkerhet, desperation, kaos och fullkomligt orimliga förutsättningar att klara dom givna uppgifterna. Ju hårdare press desto innovativare lösning. Inte alltid bra men innovativ. Det sägs ju om allmänt briljanta och lyckade människor att dom lyckats för att dom vågat misslyckas oftare. Gör detta till ditt nya mantra. Trial and error. En av BIG TVs finansiärer sa till exempel till mig efter att allt hade gått åt helvete att de två miljoner han förlorat på affären var en av hans livs bästa investeringar. Han menade att den insyn han hade i problematiken med att starta en ny, nischad digital teve kanal i Sverige inte gick att köpa för pengar om man inte hade varit ombord på denna mycket speciella skuta i denna tevehistoriskt turbulenta tid. Ingen visste bättre än honom hur man inte skulle göra och ville någon ha lite tipps och råd i framtiden så fick jag intrycket av att dom blev tvungna att hala fram plånboken. Detta mina vänner är ett fantastisk sätt att putsa en riktigt skitig situation och få det till att man gjort värsta klippet.

Inga kommentarer: