måndag 1 september 2008

Budget

Jag vet med flit ganska lite om budgetar. Det ända jag egentligen vet med säkerhet är att budgeten av någon anledning alltid är skitdålig. Jämt när man går in i ett nytt projekt, en produktion, så gör ju alla allt för att skapa en optimistisk och positiv stämning. I alla avseenden hyllar produktionen förutsättningarna som långsamt skall bearbetas ihop till en av de bästa produkterna som sett dagens ljus. Alla utom en. Denna orgie av inbördes beundran frontalkrockar utan undantag ALLTID med en producent eller projektledare som säger den magiska strofen: -Ja, det finns ju inte så mycket pengar i det här projektet! Hittills har jag aldrig varit med om att en produktion har fått slut på pengar? Vem är det som bestämmer att budgeten aldrig kan vara bra?
Svaret på frågan är givetvis dom näringslivspampar och chefer som driver den affärsmässiga delen av mediabranschen. Det ligger otvivelaktigt i aktieägarnas intresse att produktionerna kostar så lite som möjlig förutsatt att kvalitén inte äventyras. Detta justeras genom att låta underbetalade kreatörer och eldsjälar jobba sig till utbrändhet och profitera på deras fackfientlighet och oförmåga att släppa ifrån sig något som inte är det bästa dom någonsin gjort. Tröttnar dom finns det alltid fler att ta av, däri finns inga problem. Man skulle kunna anklaga mig för att vara synisk och kanske rent av en smula bitter när man läser detta men sanningen är att jag inte känner så. Jag tror inte att jag kryddat mina påhopp med särskilt mycket politiska ståndpunkter eller egna känslomässiga ställningstaganden utan anser bara att det är viktigt att känna till arenans alla aspekter för att lyckas. Du styr ju som bekant själv var du vill hamna. Att göra karriär innebär ju inte alltid att komma till toppen. Många kreativa människor, mig själv inräknad, skulle säkert dö av tristess om dom tvingades sitta i TV4s styrelse eller planera övergripande, kanalstrategiska beslut med Jan Scherman i några timmar. Med detta sagt är det fortfarande bra att skaffa sig koll på vad som pågår i kulisserna oavsett vad man har ställt siktet på.

Inga kommentarer: