måndag 22 september 2008

Kort om mötesteknik

Mötestekniskt geni

Jag vill minnas att det var den hårt satsande deodoranttillverkaren AXE som myntade uttrycket ”first impressions last”. Det gömmer sig ju en ordvits i denna slogan (first-last) men något säger mig att den inte har någon egentlig betydelse. Vad faan skulle det i så fall betyda? Istället är det den direkta betydelsen som jag tänkte belysa en stund.
Det första intrycket är av stor vikt.
När det handlar om att klättra på karriärstegen så är du givetvis behjälpt av att kunna hantera mötessituationer. I synnerhet om mötet syftar till att avgöra om du är en framtida medarbetare eller inte. Jag skulle vilja göra det ytterst tydligt för er läsare att jag blott är en novis när det kommer till mötesteknik och ber er därför att tolka mina råd därefter. Kanske kan någon ha nytta av det jag upplevt, kanske inte.
Självklarhet nummer 1: förbered dig så mycket du kan. Plugga på det som går att plugga på, lär dig namn på folk, tänk ut tänkbara svar på de vanligaste frågorna. I vilken följd skall jag dra mina meriter? Skall jag utelämna någon merit som kan verka misskrediterande på just det här mötet? Ju mer du förbereder dig desto kallare kan du ta det när det blir skarpt läge. Och tro mig, det är alltid ett plus att kunna bevara coolet. Väl inne så skall du försöka tänka dig in i situationen att du är en ovärderlig begåvning, du är Zlatan fast utan Zlatans attityd. Intala dig själv att syftet med mötet är att utröna om det finns ett erbjudande tillräckligt attraktivt för att du skall ödsla ditt geni på det. Hur mycket du än sitter en millimeter från att lägga vantarna på ditt drömjobb som du skulle kunna betala för att få utföra, skall du aldrig visa detta. Det undergräver din trovärdighet och din seriositet. Sedan handlar det mycket om att lyssna. Anteckna gärna lite i ett block och skriv ned saker som du har frågor om eller som kan vara bra att knyta an till. Ju mer du låter din framtida chef prata desto mer får du reda på om vad det egentligen är han eller hon söker. Dessutom anses det allmänt professionellt att vara intresserad och ställa frågor. Ju mer som sägs av mötets andra deltagare, desto större chans att du kan nicka igenkännande och flika in något i stil med ”-Mmm, just det, Monica på 4an, hon är bra!”. Förutsatt naturligtvis att du har haft kontakt med Monica i något sammanhang. Missa aldrig ett tillfälle att markera hur etablerad du är eller hur många du känner. Kontakter är hårdvaluta i mediabranschen.

Inga kommentarer: